De eerste werkdag! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van mandy langenhuizen - WaarBenJij.nu De eerste werkdag! - Reisverslag uit Philipsburg, Verenigde Staten van mandy langenhuizen - WaarBenJij.nu

De eerste werkdag!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg mandy

06 Mei 2014 | Verenigde Staten, Philipsburg

De eerste schooldag!
Zo mijn eerste dag zit er op, ik heb echt heel veel indrukken opgedaan. Het was een interessante stage dag, heel anders als de schooldagen in Nederland!
Ik zal een paar dingen op een rijtje zetten, ik had natuurlijk een aantal verwachtingen. Sommige klopte heel goed andere vielen toch wat anders uit als verwacht.
Ik had verwacht dat de kinderen redelijk goed Nederlands zouden spreken, ook had ik verwacht dat ze goed Engels zouden spreken. Van te voren had ik vernomen dat het de bedoeling is dat je als leerkracht consequent Nederlands blijft spreken tegen de kinderen. Dat klopt in werkelijkheid niet! Er wordt op de basisschool niet consequent Nederlands gesproken, hierdoor kunnen veel kinderen in groep 6 (dus na al die jaren Nederlandse basisschool) nog steeds geen Nederlands. Doordat er bij mij in de groep ook geen Nederlandse kinderen zitten trekken ze elkaar ook verder omlaag met de Nederlandse taal doordat ze tegen elkaar Engels blijven praten. De lesboeken zijn allemaal in het Nederlands, alleen de godsdienstlessen zijn in het Engels en ze hebben natuurlijk de Engelse les van een vakdocent. Toch lukt het Nederlands niet goed, als leerkracht moet je tijdens je instructie dus vaak terug vallen op het Engels als je dat niet doet, begrijpen veel kinderen niet wat je bedoeld.
Ik had verwacht wat ik het EGO vanuit Nederland enigszins terug zou zien op de school, dit zag ik amper terug. Het welbevinden en betrokkenheid van de kinderen was amper aanwezig. Kinderen voelen zich niet betrokken bij de opdrachten, ik heb meer het gevoel dat ze alles zien als een moet. Het EGO streeft er juist naar dat de kinderen het gevoel hebben dat ze iets leren waar ze iets aan hebben. Dat zou ze moeten motiveren, de motivatie ontbreekt bij de kinderen. De concentratie is hierdoor erg laag. Ik vind dit ook echt niet gek, de kinderen maken alles in het Nederlands, maar ze begrijpen onze taal helemaal niet. Als je bij alle opdrachten die je maakt zo diep moet nadenken over de taal kan ik het voorstellen dat het niet meer leuk is. Mijn begeleider vertelde mij ook dat ze vanaf volgend schooljaar gaan beginnen met de eerste Engelse klas, (groep 1 dus) Elk jaar beginnen ze dus weer met een nieuwe Engelse klas, het zal dus langzaam aan een Engelse school gaan worden. Ze beseffen namelijk zelf ook dat Nederlands niet werkt op deze school. Ik merkte dat de betrokkenheid veel hoger was tijdens de Engelse les van de vakdocent. Ik denk dus dat dit een goede keus is.
Dit zijn twee dingen die ik van te voren anders had verwacht, dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen topdag heb gehad! Alleen de eerste dag op zich was al een mooie ervaring. Het cultuurverschil vind ik erg interessant. Ook de manier van werken is voor mij nieuw, ik pas mezelf graag aan. Wat ik wel nog wat beter zal moeten leren is de Engelse taal. Vooral de taal die ze op de school spreken, het is namelijk een soort van dialect. De kinderen zijn allemaal erg lief, ze nemen alleen veel bagage mee vanaf thuis. Niet ieder kind heeft het heel goed thuis, het is een basisschool in een achterstandswijk. Dit zie je wel terug in de klas, waardoor je als leerkracht streng zult moeten zijn. Veel kinderen dachten dat ik de zus was van mijn begeleider want alle blanken mensen met blonde haren blijken familie te zijn hahaah:P Wat ik dus heb met zwarte mensen of met chineesjes (dat ze allemaal op elkaar lijken) hebben hun dus met blanke mensen, ze zijn allemaal het zelfde:p
Kortom ik ga heel veel leren op mijn stage, het omgaan met de verschillen in niveaus, de Engelse taal, de cultuur en zo kan ik nog wel even verder gaan.

Het afgelopen weekend!
Nog even kort over mijn weekend, ik heb het praktijkgedeelte voor mijn padi gehaald (duiken). Dit was niet moeilijk maar vooral heel erg mooi! Ik heb erg mooie vissen gezien! Nu wacht ik dus op mijn duikboek. Dit heeft nogal vertraging, zaterdag hoor ik mijn theorie examen te hebben. Gisteren heb ik voor de boeken maar liefst anderhalf uur in de duikshop staan wachten!!! Conclusie nog geen boeken…………… De lieve duikinstructeur die het boek al lang zou hebben voor mij vond het heel erg en zou voor mij naar een Simpson Bay rijden, hij beloofde dat ik de boeken gisteravond zou hebben, denk je dat ik al iets van hem heb gehoord?? Nee… Maarja dat is iets waar ik aan zal moeten wennen, dat is de mentaliteit hier,, het komt goed! En anders schuiven we het examen gewoon weer een dagje opzij hahaha….
Verder heb ik het hier echt goed naar me zin ik ga dit bericht nu afsluiten, ik heb wel weer genoeg getypt. Ik zal snel weer iets van me laten weten, hoe ik bijv. mijn eerste werkweer heb ervaren.
Liefs Mandy



  • 06 Mei 2014 - 22:09

    Marjolein Van Eerd:

    Hoi Mandy,

    Leuk om je verhalen te lezen! Erg grappig.
    Wat raar dat het zo anders is! Hier zul je wel aan moeten wennen!
    Veel succes, komt vast goed! En natuurlijk veel plezier, maar dat zal wel lukken met een zee in je achtertuin:)

    Groetjes Marjolein

  • 06 Mei 2014 - 22:19

    Mama:

    wow wat een verhaal, sprak je al even op watsapp maar je hebt al heel wat indrukken te verwerken gehad de eerste dag.
    wat zal jij veel,leren, en vooral succes met je Engelse taal dame XXX liefs mama

  • 06 Mei 2014 - 23:30

    Loes Donkers:

    Jaaa het was weer een gave dag en de eerste week zijn we goed doorgekomen! Komt helemaal goed! En Mandy vergeet te zeggen dat ze voor het eerst in Sint Maarten GEREDEN heeft :):):):):) haha ;)

  • 07 Mei 2014 - 22:53

    Anita Zwinkels:

    Hoi Mandy,

    Super leuk om te lezen hoe je het daar maakt. De engelse taal zal met jou ook goed komen als je het bijna de hele dag moet spreken, Heel Veel Succes.

    Groetjes uit Nisseroi Fam. Zwinkels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

mandy

Actief sinds 20 April 2013
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 7820

Voorgaande reizen:

27 April 2014 - 30 Juli 2014

Sint Maarten

Landen bezocht: